Ustadz Ebit Liew Rawat Ratusan Kucing dan Anjing Terlantar, Netizen Langsung Terharu

Riki Ariyanto
Rabu, 17 Februari 2021 | 19:52 WIB
Ustadz Ebit Liew Rawat Ratusan Kucing dan Anjing Terlantar, Netizen Langsung Terharu (foto/int) R24/riki Ustadz Ebit Liew Rawat Ratusan Kucing dan Anjing Terlantar, Netizen Langsung Terharu (foto/int)

RIAU24.COM - Ustadz Ebit Liew asal Malaysia mengabarkan bahwa dirinya sedang menanti ratusan kucing dan anjing yang terlantar. Nantinya hewan tersebut bakal dirawat. 

Melalui akun Facebook @Ebit Lew mengabarkan hal itu. "Doakan ya. Ada seminggu lagi 300 ekor anjing dan 130 kucing tiada tempat tinggal tetap lagi. Saya nak sponsor gudang atau belikan tanah untuk semua anjing dan kucing ini. Saya tengah cari gudang atau tanah area Alor Setar," sebut Ustadz berdarah Tionghoa ini. 

Baca juga: Tak Sabar Ingin Punya Anak Kedua, Raffi Ahmad Sebut Nagita Slavina Sempat Ajak Jalani Program Bayi Tabung

"Kasihan tengok 300 ekor anjing dan 130 kucing. Mak Intan baru je meninggal dunia minggu lepas kerana kanser. 30 tahun kutip anjing dan kucing sakit. Ubati, beri makan, dan tempat tinggal. Ramai yang hantar pada mereka. Kini seminggu Mak Intan dah tiada anaknya menyambung usaha ibu bapa mereka. Beri makanan untuk anjing dan kucing ini," ujarnya. 

"Tanah ini akan diambil kembali untuk pembangunan 21 Feb ini. 7hari lagi. Bandaraya ada bagi kawasan untuk disewa bagi tempoh 6bulan ditempat lain dengan syarat tertentu. Tadi berbincang dengan keluarga arwah Mak Intan. Baik anak-anak Mak Intan. Terpilih buat kerja begini. Dah lewat petang. Saya nak sponsor tempat bagi semua anjing dan kucing ini," ucapnya. 

"Terima kasih semua yang menyokong perjuangan Mak Intan dan keluarga. Terima kasih semua pimpinan masyarakat dan masyarakat sekitar," tutup Ustadz Ebit. 

Baca juga: Potret Usil Hamish Daud, Netizen: Raisa Gitu Aja Tetap Cantik

Langsung saja netizen atau warganet berikan komentar. @Indra Wahyubono: "Masya Allah. Kelak haiwan2 ini akan bersaksi diakhirat kepada sesiapa yg melindungi dan menyayangi mereka. Insyaa Allah. Kemana kita org boleh berderma sedikit rezeki untuk mereka?"

@Nurul Huda: "Semoga Allah permudahkan urusan ustaz ebit sekeluarga dan smue org..ustaz doakn sy kuat smngat sy jge stray cat ni semue."

@Nabil Harman: "Entah la ustaz saya tak tau nak cakap apa, terharuuu...dari manusia sampai haiwan..semua ustaz bantu. Semoga Allah sentiasa merahmati ustaz ebit liew sekeluarga."

@datoshake Datoali: "Yaa Allah ustaz..dari manusia sampai ke haiwan ustaz tanggung..semoga allah melimpah ruahkan segala rejeki dari seluruh penjuru arah utk ustaz..aminnn."


Informasi Anda Genggam


Loading...